Varför valborg? Jo för att...

Hej! Vi har kommit hem efter att ha varit och värmt oss framför majbrasan. När vi stod där tänkte jag på Valborg, själva firandet. Ungdomarna har gjort det till en dag att "fira" genom att supa osv. Men sen googlade jag "Valborg" och det här stod på Wikipedia:

Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg, mot häxtro och onda andar, som uppstod efter hennes död år 779. Valborg blev förklarad som helgon den 1 maj (därav förr kallad Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens på nämnda dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) häxorna red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna.

För er som inte vill/orkar läsa det så står det att Valborg firas mest för att bränna häxor som flög till platser på natten. Därför elden. Jag har alltid trott att man firade in att våren hade kommit. Det lärde jag mig som liten, men tydligen fel!

Just nu sitter vi i soffan, smått frusna, och tittar på Supersugen. En helt klart favorit! Ska faktiskt också erkänna att vi tittar på hockey då och då.. Men ska snart sova, riktigt trötta. Imorgon blir det sovmorgon lääänge och på eftermiddagen till kusin som fyller år. Sov gott, var försiktiga ikväll/inatt.


Bild - Google


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0