2 min senare

2 minuter senare och då har jag googlat Halsont träning och då har jag skärmt upp mig själv tillräckligt så att jag inte ska träna tills jag mår bra. Meeeeen...åh.. typiskt. Här har ni sida jag läste på.
 
 

Anledningen till att det kan vara så farligt att träna under en förkylning då man har halsont eller feber är att risken för att få hjärtsäcksinflammation ökar. Har man fått en hjärtsäcksinflammation, eller perikardit, så har den dubbla hinnan runt hjärtat blivit inflammerad och vätska kan samlas mellan hinnorna. Detta gör att hjärtat får svårare att cirkulera blodet. Man kan dessutom ibland sammtidigt fått hjärtmuskelinflammation.

Infalmmationen orsakas ofta av virus, varför det är så farligt att idrotta, träna eller sporta under halsont eller feber.

Hjärtsäcksinflammationen kan gå över på några dagar men det kan lika gärna ta så lång tid som månader eller år. Man löper alltså risk även efter att halsontet gått över. Man märker dock snabbt om något är fel genom följande symptom.

  • man får en skärande smärta till vänster eller mitt i bröstet
  • det gör mer ont när man andas djupt eller rör på sig
  • man blir andfådd
  • underbenen svullnar upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0