En lång historia

Vart ska jag börja? Jag jobbade som Pa i augusti och september och nu vägrar den personen svara på sms, mejl och samtal och samtidigt vägrar den betala ut min lön!! Jag kallar personen X i detta inlägg nu. När jag jobbade hos X skrevs inget avtal och det var X som anställde sina personliga assistenter själva. I början tyckte jag allting verkade bra och X var en rolig person. Sen efter två arbetspass så började saker och ting förändras. X kallade mig för idiot om jag råkade göra någonting fel, skrek, var otrevlig och vägrade svara när man pratade med X. Jag stannade ändå för jag tänkte att X hade "en dålig dag" men ack så fel jag hade. 
 
Jag tog ansvaret och vara schemaansvarig de två sista veckorna jag jobbade där för att få 2000 kronor extra. När jag skickade sms till alla nummer i adressboken fick jag många svar från personer som inte jobbade kvar, som inte ville jobba och från en person som inte hade fått lön när hon jobbade i februari. Ja, allting blev bara värre och värre. Till sist drog jag mig ur som sagt. Jag godkände tidrapporten för augusti då jag skulle få ut lite över 2000 kronor. När jag får lönespecen står min lön på -10 000, MINUS! Förstår ni?! Ah, jag blev ju skogstokig då jag bara hade jobbat 19 timmar i augusti och då får jag minus tiotusen! Jag ringer till X, smsa och mejlar men X vägrar att svara. Jag förstår ingenting men sen hör jag av mig till en tjej som jobbade samtidigt som mig och hon fick MINUS 8000 på sin lön. Då förstår vi båda att det är något riktigt skumt på g. 
 
X vägrar svara och vi kontaktar facket, försäkringskassan, polisen m.fl. I september jobbade jag in 9000 kronor och nu har X skickat sms och mejl att jag MÅSTE acceptera tidrapporten för att jag ska få min lön. När jag kollar så tidrapporten stämmer står det att jag ska få ca 4800 kronor i lön. Jag skriver tillbaka på mejl och sms att jag vill ha förklaring varför X tagit bort dagar jag jobbat. Inget svar. Jag och E, tjejen som jobbade med mig, vi har fortfarande kontakten för det som händer mig händer henne. Det är sjukt. 
 
Men det riktigt sjuka är X. X tror då att jag ska acceptera att jag får 4800 kr i lön för då får X pengarna. X tror samtidigt att jag ska betala tillbaka på det jag fick minus som saknas. Vi håller på med anmälningar hit och dit. Jag har kontakt med en advokat också. Allt som händer är liksom så sjukt. Jag vägrar nu att godkänna min tidrapport om X nu inte rättar till det vilket X inte verkar göra. Så då sitter jag och funderar.. Då har ju jag jobbat som en jäkla slav om jag nu inte får betalt för det jag jobbade!?
 
Vi får se hur det här slutar.. Jag och E har kontakt dagligen för det händer saker hela tiden känns det som. Ena dagen går det åt vårat håll och andra dagen åt Xs håll. Men vi kämpar tills rättvisan är igenom och allt detta är slut.
 
Nu fortsätter kampen. Nu fortsätter vardagen. Ha det fint så länge kära ni!
 
Lite pepp!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0