Det handlar inte om AIK eller Djurgården

I detta läge har alla supportrar fått nog av polisens övervåld. Jag har bevittnat det x-antal gånger, alltid i sammanhang med fotbollen. Det finns hat mellan alla lag, speciellt när det gäller derbyn som gårdagen. Men i detta fall handlar det inte om AIK attackerar Djurgården eller tvärtom. Efter gårdagens match vet jag tre personer som blev svårt misshandlade av polisen. Ena personen fick batongslag mot huvudet och nacke innan matchen och fick åka till akuten, missade derbyt och fick tio stygn. Den andra blev sprejade med pepparspray samtidigt som batongen slog hårt mot personen. Den tredje som misshandlades allvarligast låg på intensiven med en allvarlig hjärnblödning. Han hittades av personer som vittnade poliser som stod och slog med batonger mot hans huvud. Jag mår illa av att ens skriva det här inlägget. Men problemen är inte färska, det här har pågått länge. Jag minns ju sista matchen på Råsunda förra året då polisen stormade Norra stå när vi lugnt tackade för de 75 åren. Jag minns AIK-Göteborg förra året då jag blev tagen av polisen och jag fick se flera bli attackerade av hundar och batonger. Jag minns ett derby då vi var på väg mot tåget då polisen sprang mot oss med batonger. Jag minns en hockeymatch då polisen återigen drog upp batongerna och slog personer till de inte kunde försvara sig längre. 

Det är nästan en självklarhet att man ska ha respekt för polisen, speciellt i fotbollen och hockeyns värld. Men det finns en gräns om vad polisen får göra. Jag har varit i kontakt med en polis över mail och har sagt mina synpunkter och trodde verkligen problemen kunde tas på allvar men det verkar inte fungera så. Poliser har länge använt övervåld mot supportrar och det skrämmer mig för supportrarna blir yngre och yngre. Det är läskigt hur mycket makt polisen verkar ha ibland. 
 
Men som sagt, det är klart man ska ha respekt för polisen eftersom dom gör ett så otroligt viktigt jobb, ibland. Och eftersom jag, som många andra har bevittnat övervåld mot supportrar i flera år och det blir bara allvarligare med tiden så tror jag att det kommer innebära döden för någon supporter om det fortsätter så här. Precis som den här otroligt berörande artikeln säger. Snart dödar polisen den första supportern. Det är läskigt men sant. Tyvärr är det inte överdrivet skrivet heller. Och det kan jag m.fl. vittna om. 
 
Jag har personligen ingen respekt för polisen längre, inte i dessa tillfällen. Om det skulle hända något innan, under eller efter en match skulle jag ärligt inte söka upp polisen efter hjälp, jag skulle hellre be en främling brevid mig om hjälp. 
 
När såna här händelser och situationer har hänt så vänds hatet mot polisen, inte mot lagen eller supportrarna i andra laget. Nu har vi återigen enat, en gång för alla, för att få polisen att sluta använda övervåld gång på gång på gång. Övervåldet ska vara slut. Men det kommer ta lång tid innan det händer något, det har jag märkt klart och tydligt. 
 
Sen finns det ju en riktig pajas till polis som sätter Bajen klibba på sin hjälm när han/hon ska följa med AIKsupportrarna i marschen. Det är ofattbart dumt och jag förstår verkligen inte hur den personen kunde få ha det.
 
Något måste hända, fort. Att det ligger en kille på sjukhuset som fått så starka slag av polisen med batonger är så otroligt sinnessjukt. Jag hoppas innerligt att han klarar sig fint och kan anmäla detta. Dock så vet jag nästan att ingenting kommer hända. Det är sorgligt att 2013 ser ut så här. För som sagt, det här är inte första gången någonting händer.. 1312! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0