Mycoplasma

Här får ni lite info om ENA diagnosen, sjukdomen jag har. Jag äter som sagt antibiotika och kommer göra det i ca en vecka och sen får vi se om det har blivit bättre eller inte.

Mycoplasmainfektion brukar börja med svalgirritation, nästäppa och huvudvärk. De flesta smittade får bara dessa symtom, men ungefär tio procent av de smittade utvecklar lunginflammation. Bland unga vuxna i Sverige är mycoplasma den vanligaste orsaken till lunginflammation. Den brukar börja med tilltagande torrhosta några dagar efter förkylningsinsjuknandet, och hostan kan sedan bli mycket långvarig.

Om mycoplasmainfektion verifierats och patienten är så svårt sjuk att behandling är nödvändig, kan makrolider eller tetracyklin ges, men man ska komma ihåg att infektionen i de flesta fall självläker.

Kort och gott om min lunginflammation. Nu får vi alla hålla tummarna om att jag blir frisk snart!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0